Alpenschutzverein

Ziele und Anliegen

Unberührte Naturlandschaften sind Oasen der Ruhe und vermitteln ein Gefühl innerer Freiheit. Sie sind Lebensraum und Rückzugsgebiete für bedrohte Pflanzen und Tiere und erfüllen darüber hinaus vielerlei wichtige ökologische Funktionen.

In the Alps, the beauty of nature shows itself in all its splendour. However, economic interests, increased standards of living and the free-time behavior of the performance-oriented society are increasingly affecting the valleys and mountain areas of the Alpine region. Urban sprawl, the increased expansion of the road network, the trend towards merging and expanding ski areas and the drainage and collection of many bodies of water are visible outgrowths of an undesirable development in society, which is progressing unchecked despite legal frameworks and international regulations and agreements.
„Shape the future sustainably and don’t obstruct it!“ should be the decisive maxim for further development in the Alpine region. This requires a rethink on the part of politicians, tourism associations, cable car companies and power generators. Ecologically responsible action and self-restraint must finally have priority over short-sighted striving for profit!

Folgende Themengebiete und Arbeitsfelder sind uns ein besonderes Anliegen:

1. Erhaltung intakter, großflächiger Naturräume
  2. Initiativen für verkehrsberuhigte Berggebiete
  3. Eindämmung des Wildwuchses an Forst- und Almstraßen
  4. Einsatz für ein Natur- und Erholungserlebnis ohne Abfälle
  5. Erfassung und Beseitigung von Altablagerungen bei Berghütten
  6. Verbesserung des ökologischen Zustands der Alpengewässer
  7. Ausbau eines naturverträglichen Tourismus
  8. Umweltverträgliche Ausübung alpiner Sportarten
  9. Sensibilisierung der politischen Entscheidungsträger und der Öffentlichkeit für die Anliegen des alpinen Natur- und Umweltschutzes